Το Include: ένα μοντέλο συμπεριληπτικής εκπαιδευτικής πολιτικής στη γειτονιά

Το Διεπιστημονικό Δίκτυο Ειδικής και Διαπολιτισμικής Αγωγής, «INCLUDE» https://include.edu.gr/  ιδρύθηκε ως επιστημονικό σωματείο το 2011 για να προωθήσει τη συμπεριληπτική πολιτική στην εκπαιδευτική και εύρυτερη κοινότητα  (Inclusive policy). Οι δράσεις του αναπτύσσονται σε πολλαπλά επίπεδα, σε συνεργασία τόσο με την εκπαιδευτική και την ακαδημαϊκή κοινότητα, όσο και με τοπικούς φορείς όπως ο Δήμος Θεσσαλονίκης, το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Τεχνολογίας ΝΟΕΣΙΣ και ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας. Συνεργάζεται, επίσης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, με εκπαιδευτικούς οργανισμούς όπως o eduACT και η Antigone και σωματεία όπως η ομάδα «Εν Δυνάμει». Με τη δράση του φιλοδοξεί να προωθήσει αλλαγές σε κοινωνικές στάσεις και αντιλήψεις απέναντι στη διαφορετικότητα και στην ετερότητα και να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής παιδιών και οικογενειών που κινδυνεύουν από αποκλεισμό. Στην εργασία παρουσιάζεται το μοντέλο όπως έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα, καταγράφονται τα αποτελέσματά και ανιχνεύονται οι προεκτάσεις του.

Εισαγωγή – Προβληματική

Παρά τη διαφαινόμενη αύξηση των προσπαθειών συμπερίληψης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο της γειτονιάς το εκπαιδευτικό σύστημα εξακολουθεί να δρα διαχωριστικά αναπαράγοντας προκαταλήψεις απέναντι στο διαφορετικό, ενώ εμφανίζει δυσκολία ή/και αδυναμία να ανταποκριθεί με επιτυχία στο συμπεριληπτικό του ρόλο. Όλο και πιο συχνά καταγράφονται απόπειρες αποκλεισμού παιδιών από το σχολείο τους ή/και ενέργειες γονέων, οι οποίοι απευθύνόμενοι στη δικαιοσύνη, καταγγέλλουν τη φοίτηση παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μαζί με τα δικά τους παιδιά στο ίδιο σχολείο. Οι συγκεκριμένες ενέργειες, αφενός, πλήτουν σοβαρά το συμπεριληπτικό και το δημοκρατικό χαρακτήρα του σχολείου και αφετέρου «κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου» στην εκπαιδευτική και ευρύτερη κοινότητα για την ανάληψη πρωτοβουλιών ενάντια στον αποκλεισμό. Τίθεται επομένως, το ερωτημα με ποιούς τρόπους το σχολείο μπορεί να υποστηριχθεί ώστε να συμβάλλει στην υιοθέτηση της συμπεριληπτικής κουλτούρας;

Για να διαβάσετε όλο το άρθρο κάντε κλικ εδώ